FAQ

Rekisteröityminen

Rekisteröityäksesi lataa EASYBIKE-sovellus App Storesta tai Google Playsta. Sinun tulee rekisteröityä käyttämällä puhelinnumeroasi, johon saat tekstiviestinä vahvistuskoodin. Syötettyäsi koodin sovellukseen, voit jatkaa onnistuneesti rekisteröitymistäsi. Ennen kuin voit käyttää pyörää, sinun tulee todentaa henkilöllisyytesi ja ladata rahaa, vähintään 5€ EASYBIKE-lompakkoosi.

EASYBIKE ei veloita sinulta minkäänlaista ennakkomaksua tai käsirahaa pyörien käytöstä. Tämän vuoksi henkilöllisyyden todentamisen pääasiallinen tarkoitus on varmistaa se, että olet vastuussa pyörästä sen käytön aikana. Jos pyörä esimerkiksi rikkoutuu tai katoaa käyttösi aikana, EASYBIKElla on oikeus pyytää siitä korvausta sinulta. Mikäli et todenna henkilöllisyyttäsi, et voi käyttää EASYBIKE-palvelua.

Rekisteröitymisesi jälkeen sinua pyydetään vahvistamaan henkilöllisyytesi. Mikäli sinulla on suomalainen sosiaaliturvatunnus, voit vahvistaa henkilöllisyytesi verkkopankkitunnuksillasi. Mikäli sinulla ei ole suomalaista sosiaaliturvatunnusta tai verkkopankkitunnuksia, voit ladata tarvittavat tiedostot manuaalista henkilöllisyyden vahvistamista varten.

Todentaaksesi henkilöllisyytesi manuaalisesti, tarvitsemme seuraavat tiedot joko JPEG-, PDF-, tai PNG-muodossa, max. 3MB-kokoisina osoitteeseen verification@easybike.fi:

  • Selkeä kuva tai kopio virallisesta, voimassaolevasta henkilöllisyystodistuksestasi. Mikä tahansa seuraavista henkilöllisyystodistuksen muodoista on kelvollinen:
  • Passi (aukeama jossa on kuva ja henkilötiedot)
  • Suomalainen henkilöllisyystodistus (sekä etu- että takapuoli)
  • Suomalainen ajokortti (sekä etu- että takapuoli)
  • Kasvokuva itsestäsi, jossa pitelet voimassaolevaa virallista henkilöllisyystodistustasi:
    • Kuvassa, joka on rajattu rintakehästä ylöspäin, pitelet voimassaolevaa henkilöllisyystodistustasi kasvojesi vieressä oikein päin, kuva eteenpäin.
    • Sekä kasvojesi että henkilöllisyystodistuksen tiedot tulee näkyä kuvassa mahdollisimman selkeästi.

Edellä mainittujen tietojen lisäksi, liitäthän sähköpostiin myös sen puhelinnumerosi, jota käytit EASYBIKE-palveluun rekisteröitymiseen. Manuaalista henkilöllisyyden vahvistamista varten, valitse sovelluksessa ‘manuaalinen henkilöllisyyden vahvistaminen’ ja seuraa ohjeita. Manuaalinen henkilöllisyyden vahvistamisen läpimeno saattaa kestää 24h.

Maksaminen ja liput

Ei pidä! EASYBIKE-palvelua käyttääksesi sinulta ei vaadita etukäteismaksua tai käsirahaa, sinun tulee ainoastaan ladata ilmainen sovellus ja rekisteröityä palveluun. Sinua pyydetään todentamaan henkilöllisyytesi, minkä jälkeen voit käyttää palvelua.

Mene ”Lompakkoon”, napauta ”Lataa”-painiketta, ja valitse itsellesi sopiva summa ladattavaksi. Lataukseen voit käyttää sekä suomalaista verkkopankkipalveluasi tai voimassaolevaa maksukorttiasi.

Kausilipuilla pääset pyöräilemään edullisemmilla hinnoilla. Kun ostat jonkin kausilipuista, säästät enemmän rahaa ja saat enemmän hyötyjä irti palvelusta.

EASYBIKE tarjoaa valittavaksesi erilaisia lippuvaihtoehtoja:

 

Jos pyöräilet säännöllisesti:

Suosittelemme valitsemaan 30 päivän, 90 päivän tai koko pyöräilykauden lipun (”kokokausilipun”). Näin voit polkea rajattomasti puolen tunnin (30min) pyörämatkoja. 30 minuutin ylimenevästä ajasta sinua veloitetaan 1€/alkava 30 min.

 

Jos poljet satunnaisesti ja silloin tällöin:

Suosittelemme sinua lataamaan EASYBIKE-lompakkoosi tarpeeksi saldoa. Näin maksat polkemasi ajan mukaan.

 

Jos olet vierailija alueella:

Suosittelemme valitsemaan vuorokausilipun (24h) tai 72 tunnin lipun. Näin voit polkea 30 minuutin matkoja rajattomasti 24 tai 72 tunnin ajan. 30 minuutin ylimenevästä ajasta sinua veloitetaan 1€/alkava 30 min.

 

Jos olet opiskelija:  

Suosittelemme valitsemaan minkä tahansa opiskelijalipun. Jotta pääset käyttämään palvelua opiskelijahinnoin, sinun tulee todentaa opiskelijastatuksesi profiilisi tiedoissa.

Opiskelijat voivat todistaa olevansa oikeutettuja opiskelija-alennukseen opiskelijasähköpostiosoitteellaan. Mene sovelluksessa Profiilisi tietoihin napauttamalla profiilikuvaasi valikossa. Napauta sieltä ”Opiskelijan todennus”-kohtaa ja syötä kenttään opiskelijasähköpostiosoitteesi. Siihen lähetetään vahvistuskoodi, joka sinun tulee syöttää sovellukseen sähköpostiosoitteen alle. Yhtä opiskelijasähköpostiosoitetta voidaan käyttää vain yhteen käyttäjätiliin.

Lompakkosi saldoa käytetään polkemisesi maksamiseen. Saldolla ei ole vanhenemispäivää, sitä ei voi palauttaa rahaksi eikä sitä voi siirtää toiselle.

Saldon palauttaminen rahaksi ei ole mahdollista, etkä voi siirtää sitä toisille käyttäjille.

Pyörän paikantaminen ja lukituksen avaaminen

Voit paikantaa EASYBIKE-pyörät EASYBIKE-sovelluksesta.

  1. Avaa EASYBIKE-sovellus, jonka kartasta näet viralliset EASYBIKE-parkit näin:
  1. Klikkaa pysäköintialueen logoa, jolloin pyörien sijainnit pysäköintialueella tulevat näkyviin kartalle:
  2. Voit varata pyörän tai mennä suoraan sen luo.
  3. Voit varata pyörän tai mennä suoraan sen luo.

Varmista, että puhelimesi Bluetooth-yhteytesi on päällä. Skannaa pyörän QR-koodi, ja lukitus avautuu automaattisesti. Löydät QR-koodin pyörän etuosasta sekä takimmaisen lokasuojan takaosasta. Avataksesi lukituksen voit vaihtoehtoisesti myös syöttää sovellukseen pyörän numeron. Löydät sen QR-koodin alapuolelta.

Voit varata pyörän sovelluksessa. Napauta pyörää kartalla ja sen jälkeen napauta Varaus-painiketta. Tämän jälkeen pyörä on varattu sinulle. Käyttömaksun veloittaminen alkaa varauksen aloittamisesta.

Mikäli pyörä on varattu jonkun muun toimesta tai se on vahingoittunut, sen lukitusta ei saa auki. Näet syyn tälle QR-koodin skannaamisen jälkeen. Mikäli sovellus ei siltikään anna sinulle tähän mitään syytä, otathan yhteyttä meihin.

Sovelluksessa on kahden värisiä pyöriä. Toiset ovat vihreitä ja toiset oransseja.

Vihreä tarkoittaa, että pyörä on pysäköity oikein, oranssi taas tarkoittaa, että pyörä on pysäköity väärin, virallisen EASYBIKE-parkin ulkopuolelle.

Jos löydät väärin pysäköidyn pyörän, kannustamme ajamaan sen yhteen virallisista EASYBIKE-parkeista.

Lukitseminen ja maksaminen

Varmista, että puhelimesi Bluetooth-yhteys on päällä – muutoin et voi lukita pyörää. Sinun tulee lukita pyörän lukko ensin käsin manuaalisesti, minkä jälkeen matka loppuu sovelluksessa n. 5-20 sekunnin kuluessa. Tähän kuluva aika riippuu puhelimesi Bluetooth-yhteyden vahvuudesta. Tästä johtuen suosittelemme sinua tarkistamaan matkasi tilan sovelluksesta lukittuasi pyörän ja pysymään pyörän vierellä siihen asti, että matka on päättynyt onnistuneesti sovelluksessa. Mikäli et vieläkään pysty lopettamaan matkaasi, pysäköi pyörä EASYBIKE-pysäkille ja ota asiakaspalveluumme yhteyttä tehdäksesi vikailmoituksen.

Pyydämme sinua pysäköimään pyörän aina virallisille EASYBIKE-pysäköintialueille. Jos lukitset pyörän virallisen pysäköintialueen ulkopuolelle, veloitamme sinulta ylimääräisen maksun ja pisteesi laskevat.

EASYBIKE veloittaa sinulta maksun polkemisesta automaattisesti EASYBIKE-lompakostasi. Mikäli sinulla ei ole tarpeeksi saldoa lompakossasi maksua varten tai sinulla on maksu maksamatta, et voi käyttää pyöriämme.

Lipun ostamispäivästä alkaen lippu on voimassa 30 päivää.  

Kokokausilippu on käytettävissä ostopäivästä alkaen EASYBIKE:n pyöräilykauden loppuun (31.10.2018) asti.

Pysäköintialueet

Löydät viralliset EASYBIKE-parkit sovelluksen kartasta. Tunnistat pysäköintialueet vihreästä EASYBIKE-kyltistä. Laajennamme jatkuvasti toimialuettamme ja tulevaisuudessa tarjoamme enemmän pysäköintipaikkoja pyörillemme.

Pyydämme pysäköimään ja lukitsemaan EASYBIKE-pyörät aina viralliseen EASYBIKE-parkkiin.

Krediitit

EASYBIKE-krediiteillä haluamme rohkaista EASYBIKE-käyttäjien keskuudessa hyvää käytöstä ja ylläpitää sitä, jotta kaikki saisivat nauttia polkemisesta mahdollisimman mutkattomasti ja helposti. Rekisteröinnin yhteydessä palkitsemme sinut 100 krediitillä. Jos käytät EASYBIKEa sopimattomalla tavalla, sinulta rokotetaan krediittejä pois. EASYBIKE arvioi huonon käytöksesi vakavuuden ja sakottaa sinua sen mukaan vähentämällä krediittejä tietyn määrän. Mikäli krediittisi loppuvat kokonaan, et voi enää käyttää EASYBIKEa.

Käyttäydyt sopimattomasti, jos:

  • Et lukitse pyörää asianmukaisella, kunnollisella tavalla.
  • Pysäköit ja lukitset pyörän virallisen EASYBIKE-parkin ulkopuolelle
  • Laiminlyöt ja rikot liikennesääntöjä
  • Käytät pyörän lukitsemiseen jotain muuta kuin pyörän omaa lukkoa.
  • Kuljetat pyörän luvattomasti yksityiseen tilaan (esim. kotiisi tms.)
  • Vahingoitat pyörää tahallisesti

Etusetelit

EASYBIKE tarjoaa silloin tällöin erilaisia ja eri arvoisia etuseteleitä käyttäjille.  Etusetelin arvon pääsee lataamaan omaan lompakkoon. Yleensä käyttäjä voi käyttää yhdenlaista etuseteliä vain kerran.

Avaa sovellus ja mene valikossa kohtaan ”Minun palkintoni”. Skannaa etusetelin QR-koodi tai syötä sovellukseen etusetelin etukoodi. Etusetelin arvo lisätään lompakkosi saldoon.

Ongelmat

Voit raportoida rikkinäisestä pyörästä sovelluksessa.  Mene valikosta kohtaan ”Asiakaspalvelu” ja valitse ”Vikailmoitus” tai ”Virheraportti”. Syötä pyörän numero sekä pyörän paikkatiedot. Valitse vian tyyppi, lataa kuva ongelmasta, kirjoita sanallinen kommentti kenttään ja jätä ilmoitus.

Voit avata pyörän lukituksen ja siirtää sen viralliseen EASYBIKE-parkkiin.

Kutsukoodi

Jokaisella käyttäjällä on oma kutsukoodinsa, jota hän voi käyttää kutsumalla muita käyttämään EASYBIKE-palvelua. Kun uusi, rekisteröityvä käyttäjä käyttää rekisteröitymisen yhteydessä sinun kutsukoodiasi, saat krediittejä uuden käyttäjän kutsumisesta käyttäjäksi.

Mene valikosta kohtaan ”Kutsu kavereita”. Sieltä näet oman kutsukoodisi, jonka voit kertoa uusille, kutsumillesi käyttäjille. Muista pyytää heitä käyttämään kutsukoodiasi rekisteröitymisen yhteydessä.

Close Menu